Säpyskä_Nikolas Jokisalo

Raparperin ja ruusun liitosta syntyi kunniaa saanut luomukuohujuoma

Poikain Parhaat kehitti uuden tuotesarjan, koska markkinoilta puuttui kotimainen luomukuohujuoma. Vientiin tähtäävän yrityksen haasteena on saada riittävästi suomalaisia luomuraaka-aineita vastaamaan kysyntään.

Alkoholiton kuohujuoma, jossa käytetään luonnonmukaisesti tuotettuja kotimaisia raaka-aineita; kun tällainen puuttui markkinoilta, tamperelainen Poikain Parhaat -yritys päätti kehittää ja lanseerata sellaisesta kokonaisen tuotesarjan.

Näin syntyi noin vuosi sitten Kaino Drinks -brändi ja sen luomukuohujuomat, joiden makuihin kuuluvat tällä hetkellä kuusenkerkkä, raparperi ja ruusu sekä mustaherukanlehti.

Yrittäjä Nikolas Jokisalon mukaan raparperia ja ruusunterälehtiä sisältävä juoma on sarjan suosituin. Kyseinen Rhubarb & Rose -luomukuohujuoma myös palkittiin kunniamaininnalla Luomuliiton Vuoden Luomutuote -kilpailussa.

Kirpeän raparperin ja kukkaisan ruusun yhdistelmää mietittiin tarkkaan, sillä tarkoituksena oli löytää uniikki juomamaku.

– Olemme iloisia kunniamaininnasta. Juoma on saanut hyvää palautetta, ja sitä on tarjolla myös hienoissa ravintoloissa ja huippukokkien käytössä. Silti on vielä matkaa siihen, että mahdollisimman moni ihminen löytää sen, Jokisalo tietää.

Vienti lisäisi myös alkutuotannon kannattavuutta

Poikain Parhaat valmistaa tuotteensa ilman teollisia maku-, väri-, makeutus- tai säilöntäaineita. Se hankkii raaka-aineensa, kuten mustaherukan, raparperit, kuusenkerkät, koivunlehdet tai vaikkapa omenat, joko suoraan tiloilta tai viljelijöiden omistamilta pienpakastamoilta.

Palkitun kuohujuoman luomuraparperit tuotetaan Itä-Suomessa, ruusunterälehdet luomuruusutarhalla Länsi-Suomessa.

Jokisalon mukaan makuyhdistelmiä mietittäessä on otettava huomioon raaka-aineiden saatavuus. Niitä hankitaan teollisessa mittakaavassa, eli satoja tai tuhansia kiloja. Välillä tämä on haastavaa.

– Toistaiseksi raaka-aineita on löytynyt, mutta tänä vuonna esimerkiksi raparperin alkusato oli pieni ja mansikkasato huono.

Luomuruusujen terälehtiäkin on saatavilla Suomessa vain rajallisesti. Jokisalo kaipaa myös enemmän luomusertifioituja metsiä, sillä heillä on suuri tarve koivunlehdille ja kuusenkerkille.

Koska Poikain Parhaat tähyää vahvasti vientimarkkinoille, raaka-aineiden saanti on avainasemassa.

– Jos tulee kova kysyntä, ei keskellä talvea voi asialle mitään. Silloin ei välttämättä pystytä tarjoamaan tuotteita myyntiin sitä määrää, jonka haluaisimme.

Toinen vaihtoehto olisi ulkomaisten luomuraaka-aineiden käyttö. Tähän Poikain Parhaat ei mielellään lähde, sillä koko yritys perustuu ajatukselle tuottaa elintarvikkeita puhtaista suomalaisista raaka-aineista.

Poikain Parhaat sai alkunsa glögistä, jota Nikolas Jokisalo alkoi valmistaa kaverinsa kanssa popup-päivänä Tammelantorin joulumarkkinoille. He kysyivät samalla K-kauppiaalta, kiinnostaisiko heitä tuote, ja kun se kiinnosti, pian perustettiin Poikain Parhaat -yritys. Viime vuonna lanseeratun alkoholittoman luomukuohujuomasarjan juoma palkittiin Vuoden Luomutuote -kunniamaininnalla.

– Suomessa on pienet markkinat, joten viennin osuutta pitäisi kasvattaa. Kun tuotteita saa ulkomaille, myös kotimaisille markkinoille tulevien raaka-aineiden tuottamisen kannattavuus paranee, Jokisalo miettii.

Suomalaisen luomun status on hyvä

Poikain Parhaat -tuotteiden mehut puristetaan mehustamoilla, mutta muuten juomat ja muut tuotteet valmistetaan Tampereen tehtaassa pakkausta lukuun ottamatta käsityönä.

– Valmistuksen sivuvirrat hyödynnetään mahdollisimman pitkälle. Esimerkiksi mäskit voidaan jalostaa vaikkapa erilaisiksi jauheiksi.

Luomua on ollut Poikain Parhaiden valikoimassa jo ennen luomukuplajuomiakin. Luomuglögien lisäksi valikoimassa on luomusimaa ja luomulimonadeja.

Jokisalon mukaan he ovat yrityksessä luoneet itse jo niin tiukan omavalvonnan, että luomutarkastuksetkin sujahtavat mukaan kivuttomasti.

– Luomutarkastukset ovat kattava paketti ja aina myös oppimistilanne. On hyvä, että tuotantoa valvotaan, jotta suomalaisen luomun status pysyy hyvänä. Täällä asiat tehdään kunnolla, ja osin tämän takia suomalainen luomu on myös kalliimpaa.

Kaino Drinks -tuotesarjan Rhubarb & Rose -juoman raparperi on hankittu suoraan suomalaisilta luomuraparperin tuottajilta, ruusunterälehdet suomalaiselta luomuruusutarhalta. Poikain Parhaat on luonut prosessinsa niin, ettei tuotteissa tarvita lisä- tai säilöntäaineita. Tuotteet säilyvät huoneen lämmössä, mikä lisää tuotteiden kaupallista potentiaalia.

Uskoa luomun kasvuun

Jokisalo harmittelee, että Suomessa luomu on kokenut inflaation, sillä suomalaiset mieltävät muutenkin suomalaisen maatalouden ja sen tuotteet puhtaiksi. Hän itse pitää luomua arvona ja pyrkii omissa valinnoissaan valitsemaan kotimaista luomua.

– Toinen asia on se, saako luomulla perusteltua korkeampaa hintaa. Hinta on kuitenkin ohjannut vahvasti kuluttajien käytöstä viime vuosina.

Jokisalon mukaan heidän luomutuotteensa myyvät hyvin. Hän myös jaksaa uskoa, että pienen notkahduksen jälkeen suomalaisten luomun arvostus ja tuotanto tulee jälleen kasvamaan.

Yritys itse satsaa luomuun tulevaisuudessakin. Esimerkiksi Kaino Drinks -juomaperhe kasvaa vielä tänä vuonna uudella luomuglögillä.

Teksti: Mika Säpyskä

Artikkeli on julkaistu alunperin Luomulehdessä 5/2024.