Makkonen Panu Hiekkala omena web

Vuoden Luomutuote -kilpailussa myönnettiin kunniamaininnat

Vuoden Luomutuote -kilpailussa ei tänä vuonna myönnetty palkintoja vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Sen sijaan palkintoraati päätti myöntää kunniamaininnat Poikain parhaiden Kaino drinks Rhubarb & Rose -juomalle kuluttajatuotteiden sarjassa sekä Pohjolan hedelmän luomuomenasoseelle ammattikeittiötuotteiden sarjassa.

– Alkoholiton kuohujuoma on omassa tuoteryhmässään ajan hermolla. Pakkaus on kaunis ja informatiivinen. Tuote on uniikki ja hyvänmakuinen ja lisäksi vähäsokerinen, raadista kerrottiin.

Pohjolan hedelmän omenasose puolestaan arvioitiin aidonmakuiseksi, muunneltavaksi ja monikäyttöiseksi.

– Tuottaja toimii erittäin asiakaslähtöisesti ja hakee ratkaisuja pakkauskokoihin ja -tapoihin yhdessä ammattikeittiön kanssa, raati kommentoi.

Raati kiitteli yrittäjiä sitkeästä ja rohkeasta työstä tuotekehityksen eteen luomun kannalta haastavassa markkinatilanteessa.

Raadin näkemyksen mukaan kilpailun vähäinen osallistujamäärä heijastaa luomun markkinatilannetta ja yritysten varovaisuutta.

– On todella huolestuttavaa, jos meillä ei ole yrityksiä, jotka panostavat tuotekehitykseen ja luomutuotteiden jatkojalostukseen, huomautti Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri.

Raadissa olivat mukana Keskon Tuuli Luoma ja Harri Hovi, Ravintola Timjamin Merja Jokiniemi, Ruohonjuuren Marika Auersalmi sekä Luomuliitosta SusannRännäri ja Jaana Elo.

Logo Vuoden Luomutuote

Lue lisää Poikain parhaat -yrityksen Kaino drinks Rhubarb & Rose -juomasta täältä. Pohjolan hedelmästä kerrottiin Luomulehden numerossa 4/2022.