rikkakasveja pellolla

Mitä tulee huomioida, jos muokkaa rikkakasveja syksyllä?

Syksyllä muokkaamisessa kannattaa ensimmäisenä varmistaa, onko kyseiselle lohkolle ilmoitettu kerääjäkasveja. Lisäksi kannattaa huomioida talviaikainen kasvipeitteisyys. Kasvipeitteisyys ei yleensä ole luomutiloilla ongelma, mutta tavoitteita voi olla erilaisia.

Lisäksi kannattaa tarkastella, mitä rikkakasveja lohkolla on. Juolavehnä ja peltosaunio ovat kasveja, joita voidaan helposti kurittaa kultivaattorilla syksyisin. Jos lohkolla kasvaa paljon valvattia tai ohdaketta, on riskinä näiden leviäminen.

Sääolosuhteet ja muokkaimen ominaisuudet kannattaa huomioida. Liian raskaalla koneella ei syksyllä kannata muokata liian kosteaa maata. Kevyillä ja matalaan muokkaavilla koneilla voidaan saada hyvää jälkeä aikaiseksi, jolloin traktorinkaan ei tarvitse olla painava, ja näin säästetään maan rakennetta.

Syyskyntö ei ole paras ratkaisu rikkakasvien torjuntaan. Syyskyntö pahimmillaan lisää seuraavan kesän rikkakasvien määrää varsinkin silloin, jos kyntöä ei tehdä huolellisesti tai riittävän myöhään. Lisäksi syksyllä tehty kyntö altistaa pellon sään vaikutukselle, mikä voi heikentää seuraavan satokasvin kasvua. Toisaalta kevätkyntö on todettu tehokkaammaksi tavaksi torjua monia rikkakasveja, joten sitä kannattaa harkita mieluummin kuin syyskyntöä.

Kokonaisuudessa kannattaa ottaa huomioon maalajit sekä viljely- ja muokkauskierto. Kannattaa siis tehdä vain se, mikä on välttämätöntä, ja miettiä ensin, miksi ja miten syysmuokkauksia tekee.

Erkki Vihonen
Kasvintuotannon asiantuntija